پاورپوینت مهارت سوال پرسیدن

 

پاورپوینت مهارت سوال پرسیدن شامل 27 اسلاید زیبا ، که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و تمام اسلایدها دارای slide show بسیار زیبا و کارشده و قابل ویرایش می باشد . همچنین به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است. این پاورپوینت برای دانشجویان کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

 

مقدمه

«ورودی زباله می‌دهد خروجی زباله»، اصطلاحی رایج در سیستم‌های کامپیوتری هستند: اگر اطلاعات اشتباهی وارد کنید، اطلاعات اشتباه دریافت می‌کنید؛ این اصل در ارتباطات عمومی نیز صادق است: اگر سؤال اشتباه بپرسید، جواب اشتباه می‌گیرید ‌یا حداقل چیزی نمی‌شنوید که انتظارش را دارید.

پرسیدن سؤال مناسب، ‌نکته‌ای کلیدی در تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط مؤثر است. با طرح سؤال درست در موقعیت مناسب می‌توانید مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشید. به عنوان مثال: می‌توانید اطلاعات بهتری جمع‌آوری کنید و بیشتر بیاموزید، می‌توانید ارتباطات قوی‌تری داشته باشید، بطور مؤثرتری ارتباط خود را مدیریت کنید و همچنین به دیگران برای آموختن کمک کنید.

در ادامه به چند تکنیک رایجِ سؤال پرسیدن و زمان مناسب یا نامناسبِ استفاده از این تکنیک‌ها اشاره خواهیم کرد.

سؤالات بسته و باز

سؤال بسته معمولا با جواب کوتاه و یا تک‌ کلمه‌ای پاسخ داده می‌شوند، برای مثال: پاسخ به سؤال «تشنه‌ای؟» بله یا خیر است، یا جواب سؤال «کجا زندگی می‌کنی؟» معمولا اسم شهر و یا آدرس محل سکونت است.

سؤالات باز که معمولا با چه، چرا و چگونه آغاز می‌شوند، جواب‌های طولانی‌تری دارند. این گونه سؤالات احساسات یا نظرات مخاطب را می‌پرسد. سؤالاتی که با مفهوم «به من بگو» یا «توصیف کن» سر و کار دارند، معمولا سؤالات باز هستند. در ادامه چند مثال می‌آوریم:

•           در جلسه چه اتفاقی افتاد؟

•             چرا چنین عکس‌العملی نشان داد؟

•             مهمانی چطور بود؟

•             بگو بعد از آن چه اتفاقی افتاد؟

•             با جزئیات بیشتری تعریف کن.

سؤالات باز در موارد زیر کاربرد دارند:

•             در بحث آزاد: «در تعطیلات چه کار کردی؟»

•             برای دست‌یابی به جزئیات بیشتر: «برای موفقیت در این مسئله چه کار دیگری لازم است؟»

•             دست‌یابی به نظرات یا مشکلات دیگران: «درباره این تغییرات چه نظری دارید؟»

سؤالات بسته در این موارد بکار می‌روند:

•             آزمایش درک مطلب خود یا دیگران: « اگر من این توانایی را کسب کنم، مقدار دستمزدم زیاد خواهد شد؟»

•             نتیجه گیری از بحث یا تصمیم گیری: «حالا با وجود مشخص شدن حقایق، آیا این تصمیم درستی است؟»

•             تنظیم و چارچوب بندی: «از خدمات بانک راضی هستید؟»

از طرف دیگر، سؤال بسته‌ای که در جای نامناسب مطرح شود می‌تواند بحث را خاتمه دهد و به سکوت منجر شود، ‌بنابراین در بحثی که در جریان است بهتر است که از اینگونه سؤالات پرهیز کرد.

  و ...

 

فهرست مطالب

مقدمه

سؤالات بسته و باز

سؤالات مخروطی

سؤالات کاوشی

سؤالات هدایت‌کننده

سؤالات بدیهی

استفاده از تکنیک‌های سؤال پرسیدن

 

عنوان : مهارت سوال پرسیدن

فرمت : پاورپوینت

تعداد صفحات : 27

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

مهارت سوال پرسیدن